עופר ברקוביץ

עופר ברקוביץ

עופר ברקוביץ

 

תחזוקה שוטפת

בעיית השפ"פים מצביעה על מציאות בלתי נסבלת בלא מעט שכונות בעיר, וגם אצלכם, בייחוד בנורית, קוסטה ריקה, קולומביה ועוד. כידוע, הבעיה הגדולה היא שמדובר על איזורים שאינם בחזקת העירייה ולא בבעלות פרטית של התושבים ולכן הם נופלים בין הכסאות. כיום אין בידי העירייה מיפוי של כל השפ"פים. בתור התחלה אדאג לכך שיהיה לנו מיפוי ומשם נצא למבצעי ניקיון תקופתיים כחלק מתכנית הניקיון המקיפה שלי (עליה ארחיב בהמשך התשובות), כדי לשמור על נראות סבירה ולמנוע את תחושת ההזנחה שהתושבים נאלצים לחיות לצידה בצמוד לבתיהם. בזמנו אף בחנו אפשרות לייעד חלק מהשפ״פים לטובת גינות קהילתיות, גינות כלבים ועוד. בנוסף, תהליכי ההתחדשות העירונית שהשכונה מתחילה לעבור וימשיכו ביתר שאת בקדנציה הבאה יוכלו לתת מענה לחלק מהשפ"פים. לאחר הבחירות, נכנס בכל המרץ לכל הבעיות הפרטניות של השכונה, נלמד אותן וניתן להם את המענה המקסימילי. אני מזמין אותך לבדוק אותי בסוף הקדנציה הראשונה שלי כראש העיר אם עמדתי בהתחייבותי.

חינוך, תרבות והשירות לתושב
את מגמת השיפור בחינוך בשכונה עליה את/ה מצביע/ה, אנחנו נמשיך להצעיד קדימה. לפני הכל, אנחנו נדאג להגדיל את ההשקעה הממשלתית בתלמיד הירושלמי, כפי שהממשלה נדרשת לכך. ככלל, אני מאמין שהשכונה היא עוגן החיים המרכזי של כל תושב ולכן לא ייתכן שהיא תהווה רק "שכונת שינה". על כן צריך לחזק ולהעצים את השכונה. חיזוק האוכלוסייה הצעירה מחזק את האוכלוסייה כולה ועל כן הובלנו את מהלך השכונות הצעירות בעיר ודאגנו להכניס גם את קרית מנחם לרשימה בעבודה משותפת עם המנהל הקהילתי. תרבות אפשר גם לצרוך קרוב לבית ועל כן אמשיך לחזק את אירועי התרבות דרך המנהלים הקהילתיים והיוזמות השכונתיות כמו גם כל השירותים החיוניים כבריאות, ספורט, משחקים ועוד. אנחנו רואים כבר עכשיו גידול דרמטי בהיקף הפעילויות שכולם נהנים מהם, ולצד זאת יודעים ומבינים שיש עוד הרבה עבודה בשיפור מערך השירותים העירוני המקומי. אנחנו על זה.
מערכת החינוך השכונתית בקריית מנחם נמצאת בתנופה. בתי ספר כמו ״ראשית״, המספקים מענה ייחודי וברמה מאוד גבוהה, צריכים להתעצם ולגדול (כמובן שבאופן המקובל על בית הספר והנהלת ההורים) ולאפשר מענה איכותי לכלל ילדי השכונה.

ניקיון ואכיפה

בעיית ההזנחה והלכלוך איננה נחלתם של תושבי קרית מנחם וגבעת משואה בלבד אלא בעיה שאנו רואים בכל רחבי העיר לצערי. השינוי מתחיל בסדרי העדיפויות ואצלי ניקיון נמצא במקום גבוה על סדר היום (ואף בתור סגן ראש העיר הצבעתי בניגוד לעמדתו כאשר הוא העדיף עוד אירועי תרבות על פני ניקיון). המשאבים שאקצה לטובת הטיפול בנושא יאפשרו מבצעי ניקיון מקיפים, הגדלת כוח האדם באופן משמעותי ובייחוד הטמעת מודל קנדי חדשני המתבסס על מערכת אלקטרונית המדווחת בזמן אמת על מצב הפחים ורמת הניקיון. אבל כל זה לא מספיק: בשביל שינוי עמוק ומשמעותי צריך להתחיל לאכוף ולחנך. אני לא חושש להטיל קנסות כבדים שירתיעו את "המטנפים" ולצד זאת, צריך גם "עשה טוב" יחד עם ה"סור מרע" ועל כן נשקיע בפעילות חינוכית עמוקה ויסודית שתוטמע במערכת החינוך.

צביון

בנוגע לחיזוק האוכלוסיה הצעירה, העירייה בראשותי תציע פתרונות מימון ייחודיים לזוגות צעירים הכוללים הלוואות והטבות מס, לצד הגדלת היצע הדירות - כולל גם בשכונות דרום מערב העיר. בעניין צביון השכונה, לאחר שנים שבהם התעוררות ואני עסוקים בשאלות אלו ואחרי הרבה מאבקים ואתגרים, אני מבין יותר ויותר שהדבר החשוב ביותר הנוגע לציביון שכונות קשור בתחושת הביטחון של כל קהילה וקהילה. כל קהילה בעיר הזאת צריכה להרגיש ביטחון במקום שלה בתוך המרקם האנושי, שהיא מקבלת מענה לצרכים הייחודיים לה שהעירייה מספקת לה את כל השירותים הנדרשים ובעיקר שהיא לא מאוימת מאף קהילה אחרת. משמעות הדבר שאני מאמין שיש לשמור על צביונה של כל שכונה ושכונה ולא לעודד את שינוי בהרכב האוכלוסייה. לצד זאת, במקומות שבהם יש קהילות מעורבות אפעל על מנת ליצור איזונים ומענים שונים לכל קהילה, ובלבד שאף קהילה לא תפגע והיא תוכל לשמור בביטחון על הזהות והצבע הייחודי שלה. בהתאם לכך, אנחנו גם נפעל בעניין המקווה בגבעת המשואה, לאחר שנלמד לעומק את הנושא ונפגוש את התושבים.

תחבורה

בכוונתי להצעיד את העיר לכיוון של יותר תחבורה ציבורית, כפי שקורה באופן טבעי בכל הערים בעולם. לא ייתכן מצב שבו לא תוכלו לקבל מענה לשירות כה חיוני ובסיסי, בייחוד בשכונה מרוחקת. אנו עובדים קשה מאוד כדי לשפר את איכות התחבורה הציבורית בירושלים, להכניס מתחרים לאגד, להוסיף אלפי נסיעות חסרות וכבר מתחילים לראות פירות בנושא. הצלחנו כבר לעשות את הבלתי ייאמן עם שבירת המונופול של אגד והכנסת מוניות שירות לעיר בקרוב ואנחנו ממשיכים. אנחנו ניתן יותר כוח למשתמשי התחבורה הציבורית כדי שהם יוכלו לבטא את הצרכים שלהם (כמו הצורך שאת מעלה) שיתוו את קווי ומסלולי הנסיעה. הבעיה בקרית מנחם היא שחלק ניכר מהשירותים העירוניים ניתנים בקרית יובל ועל כן נפעל לכך שיהיה קו מחבר בין השכונות. אנו גם ערים לצרכים הייחודים לאוכלוסיית הגיל השלישי ועל כן אחד הנושאים שהכנסנו למצע התעוררות בנושא תחבורה הוא "זיהוי והכללת שיקולי וצרכי האזרחים הותיקים במערך התחבורה העירוני, ובכלל זה מיקום תחנות והקלת ההגעה אליהן ובתוכן".

התחדשות עירונית, פינוי פינוי, תמ"א 38

יש לי מספר עקרונות מנחים המובילים את החשיבה בנושא הדיור: קודם כל, דחיפה קדימה של התחדשות עירונית, ייעול התהליכים וצמצום כל הבירוקרטיה המיותרת בעידן הטכנולוגי. לצד זאת, ירושלים כבר סבלה מספיק ממדיניות תכנון עבר קלוקלת שהיום אנו סובלים מתוצאותיה. על כן, לא נאפשר בנייה ופרוייקטים נוספים מעבר לקיבולת האפשרית של השכונה, הן מצד התשתיות והן מצד הפגיעה באיכות החיים. ולבסוף, כיום ברור לכולנו שכדי להגיע לתוצאה הזו תושבי השכונה חייבים להיות חלק מהתמונה ועל כן נוביל מהלך של שיתוף ציבור עמוק. לא עוד מדיניות של תכנון מלמעלה למטה. התושבים שותפים. ואנו נקצה את המשאבים והתקנים לכך בהתאם לצרכים בשטח של שכונות דרום מערב העיר.
אני רוצה להזכיר שקריית מנחם והתעוררות היו הראשונות לדחוף ביחד את נושא השטחים המשלימים. שיתוף פעולה אדוק עם המינהל ועם נתנאל פישר (היו״ר), הביא לכך שרעיון שהתייחסו אליו בתחילה בביטול (״רעיון הזוי וחסר התכנות״, אמר אז מהנדס העיר), הפך להיות עניין ממשי אשר מעסיק את שלל הגורמים העירוניים ובראשם חברת מוריה ומנהלת ההתחדשות העירונית, ובדרך לצאת מהכח אל הפועל. אנחנו מאמינים ברעיון זה ונפעל לקדמו ככל שניתן, כדי להוריד מהעומסים בשכונה.

פרויקטים מסביב לשכונה

הנתונים מראים שירושלים נדרשת להגדיל את היצע הדירות ב-30% מהקיים כיום. כפי שכולנו יודעים אפשרויות התפתחות של העיר הולכים ומצטמצמים. אני סבור שאנחנו צריכים לעשות מאמצים כבירים כדי למצות את כל הפוטנציאל הקיים בהתחדשות עירונית, בעירוב שימושים בשטחים חומים כדי להביא את המענה משם, אך לצערי הרב, אנחנו מבינים היום שזה לא מספיק. אנחנו נצטרך למצוא את הדרך לאזן בין בעיית הדיור האקוטית בעיר לבין צורכי התושבים בשכונה, ואנחנו נבנה באופן שיחזק את השכונה ולא יחליש אותה, וזאת באמצעות הקצאת כ 50% מהדירות ברכס לבן לטובת שטחים משלימים להתחדשות עירונית.
לגבי מכללות צה"ל כבר הבעתי את דעתי שהמכללות צריכות לקום בצפון העיר, באזור הגבעה הצרפתית והר הצופים ובכך לתמוך בהתחדשות העירונית המבורכת שבדרום מערב העיר.

 

לתגובות המועמד הנוסף:

משה ליאון 

powered by ATARIX