טבע עירוני

שכונות עיר גנים, קרית מנחם וגבעת משואה נמצאות בקצה הדרום-מערבי של ירושלים, וצופות אל אחת מפנינות הטבע החשובות של ירושלים – רכס לבן המקיף את השכונה מדרום וממערב. בנוסף בתוך השכונות קיימות פינות חמד ירוקות ויפות: גינות קהילתיות, רוגם גנים, פארק בוסתניה הגובל בקריית יובל, והגוג'ו בבית ההסתדרות. בימים אלו מתוכנן שביל טבע עירוני ומורשת השכונה שיחבר בין כל הנקודות וישמש בסיס לפעילות חינוכית ופנאי לתושבי השכונה וירושלים בכלל.

אתרי הטבע העירוני הם מרכזים לפעילות קהילתית כמו טיולים, פעילויות לילדים, פעילות חינוכית והתנדבותית – בהובלת המינהל, קרן ירושלים ירוקה וכמובן התושבים! נשמח מאוד לראותכם בפעילויות וגם כשותפים לעשייה, וללוות ולסייע ליוזמות שמגיעות מכם.

בעמוד זה תוכלו לראות מפה של אתרי הטבע העירוני בשכונה ופירוט על הפעילויות בכל אחד מהם

בנוסף, מתקיימים פרויקטים רוחביים כמו ליווי בתי ספר בשכונה בתחום הקיימות והגינות הקהילתיות, מפגשים קבועים של פורום תושבים בנושא קיימות וטבע עירוני, פרויקט תבלין בבניין בשיתוף עם שכונה צעירה ועוד.

 

מוזמנים ליצור קשר

מאיה שקד| רכזת טבע עירוני | טל' 0525-915044 | דוא"ל  teva@ganim.matnasim.co.il

חדש! שביל שכונה:

עיר גנים וקריית מנחם הן שתי שכונות צמודות בדרום-מערב ירושלים אשר נוסדו בשנות ה- 50.
הריחוק הגאוגרפי שלהן הפך עם השנים מאויב לאוהב ומחיסרון לגורם צמיחה, עקב סמיכותן לשטחי טבע עירוני וסמוך-עיר, ובהם בעיקר נחל רפאים ועמק לבן.
אתם מוזמנים לסיור בו נגלה צעד אחר צעד את ההיסטוריה של השכונות ואת הקשר ההדוק של תושביהן לאתרי הטבע סביבן, מבית הכנסת 'שער השמים' - שריד אחרון למעברת האסבסטונים, ועד ראש עמק לבן, בשכונת גבעת משואה.
הסיור והשביל הם יוזמה של חיליק אברג'ל, סמנכ"ל חינוך בחברה להגנת הטבע, מדריך טיולים מומחה ותושב השכונה.
החומר הכתוב נאסף על יד חיליק עבור ספר של יד יצחק בן צבי על שכונות ירושלים.

1 .בית הכנסת "שער השמים"
2. עיר גנים א'
3. קיבוץ ראשית
4. בית ההסתדרות
5. רוגם גנים
6. בתי הכנסת ברחוב הסביון
7. עמק לבן

*הטקסט של כל התחנות לקוח מתוך הפרק שכתב חיליק אברג'ל עבור הספר של יד בן צבי על שכונות ירושלים

 

אתרי הטבע המרכזיים בשכונה:

במפה זו תוכלו לראות את אתרי הטבע המרכזיים בשכונה, הכל במרחק הליכה! הכניסה לכל האתרים חופשית ותוכלו לראות פירוט על כל אחד מהם בהמשך העמוד. (תיאור תמונה)

עמק לבן –

עמק לבן הוא מכלול טבעי פתוח בשולי העיר, חלק מאגן נחל רפאים. באזור, מגוון עשיר של בעלי חיים וצמחי בר עליהם יש להגן ולשמור, דוגמת הצבי הישראלי וצמחי בתה ים תיכונית.

בעמק מתקיימות פעילויות רבות, בהובלת תושבים, בתי ספר ותנועות הנוער. למידע נוסף - לחצו כאן

גינה קהילתית דהומיי –

הגינה הקהילתית ברחוב דהומיי 13 (ליד הגן הצהוב), היא גינה שהוקמה לאחר בניית הכביש הדו-מפלסי. בגינה ישנם עצי פרי, ערוגות ירק, פרחי בר שונים, מושכי מאביקים, ערוגות ירק ופינות ישיבה נעימות.

הגינה פתוחה לכולם בכל ימות השבוע וביום שלישי מתקיים יום עבודה וגינון משותף בגינה. ביום ראשון בבוקר מגיעה קבוצת מתנדבות מהגיל השלישי, מאורגנת ע"י המינהל.

כולם מוזמנים לבוא ולקחת חלק בגינה בכל דרך, מגדולים ועד קטנים נשמח להכיר אתכם.

גינה קהילתית פנינת הנורית –

גינה ותיקה בשכונה, בה מתקיימות פעילויות בימי ראשון אחה"צ, הכוללות עבודה בגינה ופעילויות לילדים, בהובלת תושבים ובשיתוף כפר הסטודנטים השכונתי של מכללת דוד ילין.

לאחרונה במסגרת פרויקט "תעשו מקום" וביוזמת גני הילדים הצמודים לגינה הוקמה פינת ישיבה חדשה ומשחקים מעץ

כולם מוזמנים להגיע ולהיות שותפים בפעילות הגינה, נשמח לראותכם!

רוגם גנים -

 אתר הרוגם ממוקם במרכז שכונת קרית מנחם, בשטח -

של כ-8 דונם. רוגם גנים הוא גבעה מלאכותית (או "גל אבנים") שהוקם במכוון בתקופת הברזל והינו הגדול מתוך 19 רגמים הנמצאים במערב ירושלים. קוטרו 42 מ' וגובהו 9 מ'. ניתן לזהות פעילות בשטח זה החל מתקופת הברזל ועד לתקופה

הביזאנטית. במהלך החפירה הארכאולוגית, נחשפה בצדו הדרום מזרחי של הרוגם מערכת מתקנים ליצור יין: גת (משטח דריכה, בור איגום ובור שקיעה), בורות איכסון, מערות ועוד. מרוגם גנים נשקפת תצפית מדהימה של 360 מעלות על כל מרחב דרום מערב ירושלים.

אתר הרוגם הוא גם אתר טבע עירוני ובו שפע פרחים ועצי בוסתן וחורש.

בימים אלה אתר הרוגם עובר שיפוץ שבסופו יהפוך לאתר קהילתי מוביל, מרכז חינוכי ותיירותי ומוקד להכרת השכונה.

גוג'ו - 

גוג'ו הוא בית אתיופי מסורתי עשוי עץ ובוץ. הגוג'ו בבית ההסתדרות - "אוהל אברהם" נבנה בשנת 2021-2 בתמיכת קרן ירושלים ירוקה, מנהל קהילתי גנים, "תעשו מקום", וקרן עזבונות המדינה על ידי מאות מתנדבים, תושבי השכונה ומחוצה לה. קירות הגוג'ו בנויים שלד מעץ, ועליו חיפוי של כמה שכבות תערובת אדמה. והגג עשוי קש, אשר בזכות קליעה מיוחדת הוא עמיד בגשם זהו מרחב לאירוח, חוויה ולימוד עבור תושבי השכונה והעיר, המדגים קיימות, בנייה ומלאכות מסורתיות. אנו מחפשים מדריכים לסדנאות, הרצאות ומפגשים בגוג'ו, אם אתם מעוניינים נשמח להיות בקשר!

בוסתניה –

הגינה הקהילתית בוסתניה ממוקמת על התפר בין השכונות קריית מנחם וקריית יובל ויוצרת מקום מפגש של הקהילות משתי השכונות. באמצעות פיתוח הגינה, ארועים חברתיים, תרבותיים וחינוכיים נוצרה בבוסתניה קבוצה מלוכדת שמטרתה שימור ופיתוח של הטבע העירוני המקומי וחיזוק המרקם החברתי של העוסקים בכך.

הגינה הקהילתית בוסתניה משתרעת על פני שבעה דונם בעמק שבין קריית יובל לקריית מנחם. האזור כולל אמפיתיאטרון, גן אוכל ומטבח חיצוני מאובזר. 

בשנים האחרונות קרן ירושלים הירוקה, מממנת ותומכת בניהול הגינה ויצירת פלטפורמה לחינוך סביבתי

פרוייקטים נוספים בגינה :

•פעילויות חינוכיות לתכניות גנים, צרכים מיוחדים, תיכון ואחרי תיכון
•מפגשי נשים חודשיים
•אירועים ויוזמות משותפות עם תושבים.
•מרכז למידה

בימים אלה הגינה סגורה לטובת ניקוי האסבסט שהתגלה בה. כאשר יסתיים הניקוי היא תחזור לפעול



powered by ATARIX