בתי הכנסת ברחוב הסביון

המתפללים שבנו במו ידיהם את בית הכנסת
בית כנסת אלי כהן ובית כנסת אוהל משה, רחוב הסביון 14
 
בקריית מנחם ועיר גנים כשלושים בתי כנסת, שנבנו ברובם הגדול ביוזמות מקומיות ובתרומות של אנשי השכונה. מוסדות אלה הם עדות לפסיפס האנושי המגוון המאפיין את השכונות, שכן כל מניין ובית כנסת מתהדר במנהגי תפילה ייחודים שהביאו העולים מארצות מוצאם. בית כנסת 'אוהל משה', למשל, הוקם על ידי יוצאי פרס ובית כנסת אלי כהן - על ידי עולי מרוקו. הראשון נקרא על שם משה שרת, ראש הממשלה השני של מדינת ישראל, ונבנה בפועל ממש על ידי מתפלליו שעסקו בעבודות כפיים שונות, כמו בנייה וריצוף. התיבה, עמדת החזן וארון הקודש נעשו על ידי נגר ממתפללי בית הכנסת. בתי הכנסת לא היו רק מקום תפילה אלא שימשו גם כמרכזים קהילתיים וחברתיים והיוו עוגן בחיי העולים. הם טופחו מאד ובחצרותיהם נשתלו עצי פרי ונוי, כפי שניתן להבחין עד היום.
מייסדי בתי הכנסת בגרו, חלק ממשפחותיהם עזב את השכונות ואצל רבים הדור הצעיר התרחק מהדת
ומיעט לפקוד את בתי הכנסת. בעקבות כך התמעטה אוכלוסיית המתפללים המקורית ובתי הכנסת משמשים היום קהל רחב ומגוון מאד של תושבי עיר גנים וקריית מנחם. מאחר שלשכונות אופי מסורתי בחלקו, מלאים בתי הכנסת בשבתות ובחגים מפה לפה.
נרד בסמטה הקצרה היוצאת מול בית הכנסת ובסופה נחצה את רחוב הסביון. נמשיך לרדת בשביל המדורג שבהמשך הסמטה עד לרחוב הרקפת, שבו נפנה מעט ימינה ונמשיך לרדת במורד על פי השילוט לבית כנסת 'שבת אחים' הספרדי. נחלוף על פני בית הכנסת ונוסיף לרדת עד רחוב הסייפן, שבו נפנה שמאלה ונלך עד לכיכר משואה. בכיכר נפנה ימינה למצפה מעין ברהום שברחוב יעקב צור 42 .

*הטקסט של כל התחנות לקוח מתוך הפרק שכתב חיליק אברג'ל עבור הספר של יד בן צבי על שכונות ירושלים

 

powered by ATARIX