עמק לבן

עמק לבן 

(מוזמנים לתצפית על עמק לבן משביל הירידה לעמק לבן, רחוב יעקב צור 42)

מרפסת התצפית הוקמה והוקדשה לזכרה של מעין ברהום על ידי חברי כיתתה, לאחר שנספתה באסון נחל צפית ב- 2018.

מעין היתה תלמידת מחזור נ"א בבית הספר בויאר בירושלים.

היא השתתפה בטיול בנחל צפית כמועמדת ללימודים במכינת 'בני ציון', ובמסגרתו נקלעה לשיטפון שבו נספתה עם תשעה מחבריה לקבוצה.

ממרפסת התצפית היפה נוכל לראות במערב את מושב אורה ועמינדב הבנויים על רכס לבן הסמוך; בדרום - מורדות עמק לבן שלמרגלותיו ואת שולי השכונות קריית מנחם וגבעת משואה.

רכס לבן שבפסגתו הר אורה מפריד בין שני הנחלים הגדולים של הרי ירושלים, נחל רפאים מדרום ונחל שורק מצפון.

הרכס כולו עשיר במקומות טיול ובילוי, כמו חורבת סעדים, יד קנדי ועינות עוזי. הרכס העמק שלמרגלותיו זכו לשמם בזכות מחשופי סלע הקירטון הבוהקים שבו. מחשופים אלה הם מהתצורה הגאולוגית 'כפר שאול' הנדירה יחסית בשל גילה הצעיר, כלומר רובה נסחף ונשטף ברבות השנים.

הנוף כולו מלא בצמחייה האופיינית למסלע קירטון, כמו לוטם שעיר ומרווני, מרווה משולשת, אזוב, קורנית וסירה קוצנית.

המרחב שלפנינו עד תחתית נחל רפאים שלמרגלותינו נכבש על ידי חטיבת עציוני במלחמת העצמאות, במסגרת 'מבצע ההר' להרחבת פרוזדור ירושלים והרחקת הכוחות המצריים מהאזור.

הצלחת הכוחות בחלק זה והצבת העמדות הקדמיות של צה"ל על גדות נחל רפאים עיצבה בפועל את מפת קו שביתת הנשק בין ישראל לירדן ב- 1949: כל המרחב הזה נותר בידי ישראל ואילו "הקו הירוק" נדחק דרומה, אל מעבר לנחל.

נרד אל עמק לבן ממרפסת התצפית דרך שביל ישראל, אשר מסלולו הוסט לראשונה ב- 2017 בחלקו המרכזי והוכנס לתחומי ירושלים.

השינוי, המוסיף לשביל כ- 11 קילומטרים, עובר דרך עין כרם, שכונת קריית מנחם, עין לבן ונחל רפאים, וחוזר לתוואי המקורי בשלוחת קובי ליד מבוא ביתר.

אורך התוואי שבו נרד עד עין לבן הוא כקילומטר וחצי.

חלקו העליון של השביל עובר לאורך הכביש סמוך לצומת אורה ואז במדרגות אל תוך העמק. בתחילתו של השביל נעבור בצד שטחי חקלאות שעובדו בעבר על ידי

תושבי מושב אורה, בגבול יער אורנים הנטוע על מדרונות רכס לבן.

נשים לב לפנייה החדה שמאלה, לשביל המסומן גם בסימון שבילים כחול.

ניתן להגיע גם ברכב ישירות לעין לבן דרך מגרש החניה של גן החיות התנ"כי.

עמק לבן אומץ על ידי תושבי השכונות המקיימים בו פעילות קהילתית כגון סיורים, הנגשת המידע באמצעות השילוט שניתן לראות בטיילת, ועוד ועוד. למידע נוסף על הפעילות הקהילתית בעמק לבן לחצו כאן(מוביל לעמוד עמק לבן באתר המינהל)

 

*המידע המובא כאן לקוח מספרו של חיליק אברג'ל, תושב השכונה וסמנכ"ל חינוך בחברה להגנת הטבע. הספר מביא את סיפורן של שכונות ירושלים בהוצאת יד בן צבי 

 

העמק הוא מכלול טבעי פתוח בשולי העיר, חלק מאגן נחל רפאים. באזור, מגוון עשיר של בעלי חיים וצמחי בר עליהם יש להגן ולשמור, דוגמת הצבי הישראלי וצמחי בתה ים תיכונית. בעמק מתקיימות פעילויות רבות, בהובלת תושבים, בתי ספר ותנועות הנוער. 

 משכונות קריית מנחם וגבעת משואה יורדים שני שבילים אל העמק הפסטורלי בו מסלולי הליכה לאוהבי הטבע.

המקום קרוי עמק לבן ע"ש סלעי החוואר והקירטון הנחשפים בו.

העמק מאופיין בשרידי נוף חקלאות מדרונות מסורתית ובו טרסות ומתקנים חקלאיים קדומים אשר שימשו את תושבי האזור למחייתם בתקופות קדומות וכאשר היה חלק מהעורף החקלאי של ירושלים.

במורד העמק במפלס קו המעיינות נובע מעיין עין לבן ולידו אזור נופש ובו בריכות אגירה שהיו בעבר חלק ממערכת ההשקייה של חקלאות השלחין

 תושבי השכונות יוזמים פעילויות קהילתיות בעמק בליווי המינהל הקהילתי.

ב-1.8.23 התקיים טקס חנוכת השילוט וסימני הדרך החדשים בטיילת משואה והופק עלון שנערך ונכתב על ידי תושבים, בו הסברים על העמק ועל המסלולים השונים - למעבר לעלון לחצו כאן
 

 

powered by ATARIX